درخت دانش

سامانه مشاوره تحصیلی درخت دانش

درخت دانش

سامانه مشاوره تحصیلی درخت دانش

نکاتی درباره انتخاب رشته

اینک در حساسترین لحظه زندگی تحصیلی، باید دست به انتخاب زد، انتخابی که می تواند توأم با دقت، آگاهی و دوراندیشی باشد و یا نباشد، شما داوطلبین عزیز، حداقل یک مرتبه این تجربه را داشته اید و دست به انتخاب رشته در دانشگاه آزاد زده اید، برای آشنایی بیشتر شما عزیزان با انتخاب رشته آزمون سراسری ابتدا به بررسی تفاوت های انتخاب رشته در آزمون دانشگاه آزاد با آزمون سراسری می پردازیم و سپس به بیان نکات کلیدی در زمینه انتخاب رشته آزمون سراسری و نحوه انتخاب رشته در این آزمون، خواهیم پرداخت.

 

 تفاوت های انتخاب رشته دانشگاه آزاد با دانشگاه سراسری:

در هنگام انتخاب رشته دانشگاه آزاد، ما از نتیجه آزمون خود مطلع نیستیم، یعنی قبل از اینکه در آزمون شرکت کنیم، انتخاب رشته خود را انجام می دهیم، در صورتی که در انتخاب رشته آزمون سراسری چنین نیست و ما در حین انتخاب رشته کاملاً از وضعیت آزمون و نتیجه آزمون مطلع هستیم، که این امر کمک فراوانی به ما در هنگام انتخاب رشته آزمون سراسری می کند، چون می توانیم با انجام مقایسه ساده ای نسبت به نتایج داوطلبین سال گذشته، حدوداً متوجه شویم که برای قبولی در یک رشته چقدر شانس داریم ( براساس اینکه داوطلبینی که در سال های گذشته وضعیت نسبتاً مشابهی از لحاظ رتبه، نسبت به شما داشته اند، چه رشته هایی را قبول شده اند)، البته با توجه به تغییراتی که در اعمال سهمیه ها با توجه به بحث بومی گزینی رخ داده است، در استفاده از آمار و اطلاعات سال های گذشته باید کمال دقت و درایت را به کار برید.

 

در انتخاب رشته دانشگاه آزاد ما با محدودیت در انتخاب هایمان مواجه هستیم(6 انتخاب در تمام وقت و 4 انتخاب در پاره وقت و پزشکی)، در صورتیکه در انتخاب رشته دانشگاه سراسری، ما حق یک صد انتخاب را خواهیم داشت و از این جهت بدلیل عدم محدودیت در تعداد انتخاب ها، انتخاب رشته آزمون سراسری آسان جلوه می کند.

 

در انتخاب رشته آزمون دانشگاه آزاد، ارزش هیچ یک از انتخاب ها با هم برابر نبود و بیش از 90% انتخاب اول ارزشمند بود، اما در انتخاب رشته آزمون سراسری، ارزش همگی یک صد انتخاب با هم برابر و یکسان است. یعنی اگر به طور مثال، شما رشته ای را از اولویت بیستم به اولویت دوم جا به جا نمایید، شانس قبولی شما افزایش نخواهد یافت. که این موضوع انتخاب رشته آزمون سراسری را بسیار منطقی، اصولی و عادلانه تر می سازد.

 

نکات فنی انتخاب رشته:

همان طور که اشاره شد انتخاب رشته آزمون سراسری سهل و آسان است از این جهت که شما می توانید یک صد رشته محل را انتخاب نمایید و به ترتیب بنویسید، امکان انتخاب 100 رشته محل در کنکور سراسری تأثیر هر گوه شانس و حدس و گمان را به حداقل می رساند، زیرا همان گونه که ذکر شد تقدم و تأخر در نوشتن انتخاب رشته محل، شانس قبولی داوطلب را کم و زیاد نمی کند، اما از سویی دیگر انتخاب رشته در آزمون سراسری، دشواری خاص خود را داراست، این دشواری از این جهت است که داوطلب برای انتخاب رشته صحیح و معقول  باید انتخاب رشته های خود را براساس اولویت علاقه و ترجیح رشته قبلی به رشته بعدی مشخص نماید، شخصی که انتخاب های خود را به طور صحیح انجام داده باشد، می گوید که من با تحقیق و تفکر، به طور مثال رشته محلی را که در اولویت یا انتخاب 30 ام خود قرار داده ام به رشته محل قرار گرفته در اولویت 31 ام و به تمام رشته محل های قرار گرفته در اولویت های بعدی (31 تا صدم) ترجیح می دهم. به عبارتی شما باید به گونه ای انتخاب رشته انجام دهید که انتخاب اول شما نسبت به 99 انتخاب دیگر و بعدی شما از هر لحاظ  برای شما ارجحیت داشته باشد. به نحوی که اگر به طور مثال شما در اولویت 40ام خود قبول شدید و بعدها متوجه شدید که در اولویت 60 ام هم قبول می شدید، افسوس نخورید که ای کاش، رشته محل اولویت 60ام را بالاتر و به جای اولویت 40ام می زدید.

 

در هنگام انتخاب رشته به این نکته خوب توجه داشته باشید که با یک مثال به شما عرض می نمایم و آن اینکه فرض کنیم که شما به فیزیک دانشگاه تهران بیشتر از رشته ی مهندسی برق همین دانشگاه علاقه دارید، نبابراین باید فیزیک دانشگاه تهران را در اولویت بالاتری قرار دهید. اما دیگر پایین این رشته برق دانشگاه تهران را قرار ندهید، زیرا در صورتی رشته دوم خوانده می شود که شما در رشته ی اول قبول نشده باشید وپر واضح است، وقتی نمره قبولی شما به فیزیک تهران نمی رسد، بنابراین قطعاً در قبولی برق تهران نیز توفیقی حاصل نمی شود و یک انتخاب شما بی جهت از بین خواهد رفت.

 

در مورد رشته های نیمه متمرکز:

گزینش رشته های دانشگاه های سراسری به دو نوع متمرکز و نیمه متمرکز می باشد، گزینش متمرکز نوعی گزینش هست که فقط نمره علمی را ملاک قرار می دهد که اکثر رشته ها گزینشی متمرکز دارند، اما در گزینش نیمه متمرکز علاوه بر نمره علمی، احتیاج به مواردی مانند مصاحبه حضوری، معاینه و آزمون عملی برای گزینش نهایی می باشد که بیشتر رشته های گروه هنر و از جمله رشته هایی مانند تربیت بدنی، از این دسته هستند، رشته های نمیه متمرکز را در هر اولویتی از یک تا صد می توانید انتخاب نمایید. اما به این نکته توجه داشته باشید که اگر داوطلبی در همان ابتدا در یک رشته متمرکز پذیرفته شود، در بقیه انتخاب ها چه متمرکز و چه نیمه متمرکز دیگر گزینش نخواهد شد. اما اگر داوطلبی، ابتدا در یک رشته نیمه متمرکز گزینش شود، نام او در فهرست اولویت قبولی های آن رشته اعلام می شود، اما رایانه دوباره به جست و جو ادامه می دهد، این بار ممکن است در یک رشته ی متمرکز نیز در انتخاب های بعدی پذیرفته شود، در این حالت در هنگام اعلام نتایج پذیرفته شدگان رشته های متمرکز در شهریور ماه، نام داوطلب برای رشته متمرکز اعلام می شود که داوطلب می بایست به دانشگاه مربوطه مراجعه و در این رشته ثبت نام نماید، داوطلبانی که برای رشته های نیمه متمرکز به طور مشروط قبول شده اند، پس از شهریور ماه به تدریج برای انجام مراحل دیگر ( مصاحبه، معاینه، امتحان عملی و یا علمی ) دعوت می شوند، چنانچه در این آزمون ها شرکت کرده و پذیرفته شوند باید از رشته های متمرکز خود انصراف داده و در رشته ی نیمه متمرکز ثبت نام نمایند. زیرا انتخاب نیمه متمرکز خود را بالاتر از انتخاب متمرکز خود در هنگام انتخاب رشته قرار داده اند. به عبارتی دیگر برای رشته ی نیمه متمرکز خود اولویت و اهمیت بیشتری قائل بوده اند، اما اگر در مصاحبه، معاینه یا امتحان عملی پذیرفته نشوند و یا اصلاً شرکت نکنند، می توانند همان رشته متمرکز را ادامه دهند بنابراین اگر قصد انتخاب رشته های نیمه متمرکز را دارید، حتماً آن ها را در اولین انتخاب ها قرار دهید ( قبل از انتخاب های متمرکز) هر داوطلب می تواند از هر دوره، دو رشته نیمه متمرکز انتخاب نموده و در انتخاب های یک تا صد خود قرار دهد ( 10 رشته نیمه متمرکز از دوره های روزانه شبانه، پیام نور، غیرانتفاعی و نیمه حضوری، البته به شرطی که مجاز به انتخاب رشته در این دوره ها شده باشد) همچنین داوطلبانی که علاوه بر گروه آزمایشی خود در آزمون گروه آزمایشی هنر نیز شرکت نموده اند در صورت مجاز بودن به انتخاب رشته در این گروه آزمایشی می توانند دو رشته نیمه متمرکز نیز از این گروه انتخاب نمایند.

 

همچنین داوطلبانی که در سایت سازمان سنجش اظهار علاقه مندی به گزینش در رشته های بورسیه یا خاص نموده اند باید مطابق اطلاعیه سازمان سنجش باید در صورت مجاز شدن به گزینش در این رشته محل ها اینگونه رشته ها را  در اولویت های قبل از دهم و در برخی دیگر قبل از اولویت 30 ام قرار دهند.

 

فراموش نکنید که شما حق صد انتخاب را دارید، بنابراین با آسودگی خیال این کار را انجام دهید و رشته هایی را که احتمال قبولی متوسطی را هم دارید، حتماً انتخاب نمایید.

 

هر داوطلب به هنگام انتخاب رشته باید به این موضوع توجه کند که رتبه داوطلب در زیر گروه مربوط به رشته مورد نظر مهم است نه رتبه در سهمیه، چون رتبه براساس بالاترین نمره زیر گروه به دست می آید و این ماکزیمم نمره ممکن است به زیر گروه دیگری به جز رشته انتخابی داوطلب مربوط باشد.

 

حتماً در ایام انتخاب رشته با سایت سازمان سنجش مرتبط باشید و اطلاعیه های ارائه شده توسط سازمان را مطالعه نمایید.

 

تنها به انتخاب رشته کامپیوتری اکتفا نکنید و حتماً خودتان دفترچه شماره 2 را که توسط سازمان سنجش ارائه می شود مطالعه نمایید. معمولاً رشته محل هایی که جدید ایجاد می شوند، در انتخاب رشته های کامپیوتری منظور نمی گردند و داوطلبانی که از وجود این رشته ها مطلع می شوند و آنها را در اولویت های خود قرار می دهند، معمولاً با رتبه های پایین تر (بدتر) وارد این گونه رشته محل ها می شوند

دانشگاههای دولتی در انتخاب رشته

   دانشگاه های دولتی


معمولا دانشگاه های دولتی روزانه را با چند ویژگی اساسی می شناسند. کیفیت بالا، ورودی دشوار و تحصیل رایگان.


دانشگاه های دولتی از طریق وزارت علوم بودجه خود را تامین می کنند. بنابراین برای تحصیل هیچ هزینه ای از دانشجویان طلب نمی کنند. معمولا تا کنون به این شکل بوده که بهترین اساتید هر شهری در دانشگاه های دولتی تدریس می کنند و معمولا کیفیت این دانشگاه ها زبانزد است.


هر دانشگاهی یک سری از رشته ها را تدریس می کند و معمولا این رشته ها ثابتند مگر اینکه بعد از چندین سال دانشگاهی رشته جدیدی را تاسیس کند. برای هریک از این رشته ها با توجه به درخواستی که رئیس دانشکده به رئیس دانشگاه و رئیس دانشگاه به وزارت علوم اعلام می کند و وزارت علوم با توجه به سیاست های کشوری در افزایش یا کاهش ظرفیت ها، لیست ظرفیت های هر دانشگاه را به سازمان سنجش اعلام می کند.


اما نکته ای که خیلی مهم است کیفیت دانشگاه های دولتی شهرستان ها و اعتبارشان نسبت به دانشگاه های تهران است. معمولا همه دانش آموزان دانشگاه های دولتی تهران را با کیفیت تر از همه دانشگاه های ایران می دانند و منتهای آرزویشان این است که در این دانشگاه ها تحصیل کنند اما آیا واقعا چنین چیزی صحیح است؟ یعنی واقعا همه دانشگاه های تهران از همه دانشگاه های شهرستان علی الخصوص در همه رشته ها بهترند؟


برای پاسخ به این سوال به جای اینکه تک تک دانشگاه ها را زیر ذره بین ببریم و در تک تک رشته ها با هم مقایسه کنیم (که عملا امری ناممکن است ) برای مقایسه راهی عمومی را به شما معرفی می کنیم.


هر رشته تحصیلی در هر دانشگاهی در یک دانشکده تدریس می شود. آن چیزی که نمایانگر قدرت علمی آن دانشکده است تعداد هیئت علمی دانشکده در درجه اول و در درجه دوم تعداد "استاد تمام" های آن دانشکده است. پس اگر بین سطح علمی یک رشته در دو دانشگاه مختلف شک کردید بهترین راه به نظر من مراجعه به سایت دانشکده ها و مقایسه هیئت علمی دو دانشکده است. حتما تعداد "استاد تمام" ها را در دو دانشکده با هم مقایسه کنید اما عموما دانشکده ای که هیئت علمی بیشتری داشته باشد تعداد استاد تمام هایش نیز بیشتر است.


یادمان باشد چون دانشگاه های دولتی با محدودیت ظرفیت مواجه هستند و خیلی ها تمام خواسته شان این است که در یک دانشگاه دولتی قبول شوند اگر در یک دانشگاه دولتی روزانه قبول شویم و نخواهیم در آن ادامه تحصیل دهیم و یا به هردلیلی از ثبت نام امتناع ورزیم محرویت یک ساله از کنکور سراسری گریبان مارا خواهد گرفت یعنی سال بعد از شرکت در کنکور سراسری محرومیم و در واقع دوسال عقب می افتیم.


نکته ای که در آینده و در نحوه چینش انتخاب ها خیلی به آن اشاره خواهم کرد این است که علی رغم بزرگ بودن نام یک سری از دانشگاه ها در داخل و خارج کشور، ما به هیج وجه نباید گول اسم دانشگاه را بخوریم و راضی شویم در یک رشته ای که به ان علاقه ای نداریم حتی اگر در یک دانشگاه بزرگ باشد تحصیل کنیم. زیرا این دانشگاه ها برای رشته های پزشکی حداکثر 7 سال و سایر رشته ها جداکثر 4 سال به ما وفا خواهد کرد و پس از آن ماییم و رشته ای که از آن خوشمان نمی آید و 4سال زمانی که به خاطرش هدر داده ایم و یک عمر روبه رو ...


درضمن دانشگاه دولتی به ازای این تحصیل رایگان در همان ابتدای تحصیل از شما تعهد می گیرد که پس از پایان تحصیلاتتان به مدت یک برابر زمان تحصیل در داخل کشور مشغول فعالیت شده و خدمت کنید. این تعهد به خدمت فقط زمانی مشکل ساز می شود که دانشجو بعد از اتمام تحصیلاتش برای ادامه تحصیل در مقطع بعدی خواهان خروج از کشور باشد. در این موارد فارغ التحصیلان دانشگاه های دولتی باید با پرداخت هزینه معادل این چند سال تحصیل رایگان، به اصطلاح مدرک خود را آزاد کنند. وگرنه اگر پس از پایان تحصیلات بخواهید در ایران بمانید ( حال چه از مدرک خود برای اشتغال استفاده کنید چه نکنید) هیچ هزینه و تعهدی برای شما وجود نخواهد داشت.


در مجموع می خواهیم بگوییم دانشگاه های دولتی از لحاظ امکانات آموزشی و کیفیت نسبت به همه دانشگاه های دیگر ( در شهر خودشان ) بهترند و مطمئنا برای دانش آموزانی که رتبه های برتر را در کنکور سراسری کسب می کنند انتخابی بهتر از دانشگاه های دولتی نمی توان یافت. اما برای رتبه ها پایین تر حتما از یک مشاور مورد اعتماد مشورت بگیرید که خدای ناکرده به دلیل همین کیفیت بالای دانشگاه دولتی اهمیت رشته مورد علاقه را فراموش کنیم.


    دانشگاه های دولتی شبانه


تمام تعاریفی که برای دانشگاه های دولتی کردیم عینا برای دانشگاه های دولتی شبانه نیز صدق می کند منتهی با این تفاوت ها :


1-    در دانشگاه های دولتی از دانشحویان برای هر ترم و هر واحد درسی هزینه ای اخذ می شود.  هزینه این دوره برای سال تحصیلی 94-93 به شرح زیر است. امسال نیز هزینه ها حداکثر با افزایش 20 درصدی نسبت به سال قبل مواجه می شود.


 


2-    ظرفیت دانشگاه های شبانه حدود 25درصد ظرفیت دانشگاه های روزانه است پس محدودیت ظرفیت در حالت شبانه از روزانه نیز بیشتر است.


3-    تعهد به خدمت از دانشجویان شبانه گرفته نمی شود زیرا تحصیل آنان رایگان نیست. بنابراین بعد از اتمام تحصیلشان در دانشگاه های دولتی در حالت شبانه بدون پرداخت هیچ هزینه ای می توانند مدرکشان را آزاد کنند و از کشور خارج شوند.


4-    امکانات رفاهی به دانشجویان شبانه تعلق نمی گیرد مانند خوابگاه و وام دانشجویی. البته اگر دانشگاه از لحاظ خوابگاه محدودیتی نداشته باشد دیده شده است که به دانشجویان شبانه ( با اخذ هزینه ای بیشتر از دانشجویان روزانه) خوابگاه اعطا شده است. اط لحاظ بهره مندی اط امکانات تغذیه هم دانشگاه به دانشگاه متفاوت است. بعضی دانشگاه ها تفاوتی بین روزانه و شبانه درمورد هزینه غذا قائل نمی شوند و بعضی از دانشگاه ها هزینه بیشتری برای امکانات تغذیه دریافت می کنند.


در سایر موارد دانشگاه های شبانه عینا مشابه روزانه است. یعنی اولا که دانشجویان شبانه در کنار دانشجویان روزانه تحصیل می کنند و از لحاظ بهره مندی از امکانات علمی هیچ تفاوتی با دانشجویان روزانه ندارند.


 یک تصور غلط در جامعه وجود دارد که زمان برگزاری کلاس های شبانه در ساعات انتهایی روز است! چنین تصوری کاملا اشتباه است و از لحاظ زمان برگزاری کلاس ها و اساتیدی که تدریس می کنند هیچ تفاوتی بین روزانه و شبانه وجود ندارد و اگر بخواهیم در یک جمله شباهت روزانه و شبانه را خلاصه کنیم باید بگوییم دانشجویان شبانه دقیقا سرکلاس هایی می نشینند که دانشجویان روزانه هم حضور دارد به شکلی که شاید شما هیچ وقت متوجه نشوید که هم کلاسی تان روزانه است یا شبانه (فقط برروی کارت دانشجویی روزانه یا شبانه بودن درج می شود).


   دانشگاه های پردیس های خودگردان


پردیس های خود گردان یا همان پردیس های بین المللی سابق در واقع شعباتی از دانشگاه های دولتی هستند که طبق مجوزی که از مجلس شورای اسلامی برای دانشگاه های دولتی گرفته شده است برخی از دانشگاه های دولتی می توانند با احداث شعباتی دیگر از دانشگاه با نام پردیس خودگردان همان دانشگاه اقدام به پذیرش دانشجو در ظرفیت مازاد خود کنند.


تا سال 92 قبولی در دانشگاه های پردیس های خودگردان بصورت نیمه متمرکز بود. یعنی در ابتدا سه برابر ظرفیت هر رشته محل به مصاحبه دعوت می شدند و پس از انجام مصاحبه و به شرط تسلط بر زبان انگلیسی قبولی قطعی شده و می توانستند به تحصیل ادامه دهند که از سال 93 این دانشگاه ها از نیمه متمرکز به متمرکز تغییر بافتند و قبولی در این دانشگاه ها تک مرحله ای و صرفا با اعلام ساطمان سنجش صورت می پذیرفت. یعنی مانند دانشگاه های دیگر در شهریور ماه در اعلام نتایج نهایی سازمان سنجش مشخص می شود که دانش اموزی در پردیس های خودگردان ( به شرط انتخاب ) قبول شده است یا نه، و دیگر شرط مصاحبه حذف شد.

بومی گزینی در انتخاب رشته کنکور


هر رشته تحصیلی را با توجه به پراکندگی آن در دانشگاه های سراسر کشور در یکی از چهار مجموعه زیر دسته بندی می کنند:


استانی ؛ ناحیه ای ؛ قطبی و کشوری


اما هر کدام از این دسته بندی ها به چه رشته هایی اشاره می کند ؟


اگر رشته ای در دانشگاه های همه استان های کشور موجود باشد گزینش آن رشته استانی می شود.


اگر فقط در دانشگاه یک استان از چند استان همجوار رشته ای موجود باشد گزینش آن رشته ناحیه ای است.


اگر فقط در دانشگاه یک ناحیه از دو ناحیه همجوار رشته ای موجود باشد گزینش آن رشته قطبی می شود.


اگر توزیع یک رشته در دانشگاه های کشور حتی در استان های یک قطب هم نگنجد یعنی یک قطب داشته باشیم که یک رشته ای را در دانشگاه های هیچ کدام از استان هایش نداشته باشد یا توزیع یک رشته ای در قطب های مختلف کشور ناهمگون باشد گزینش آن رشته کشوری است.


برای درک راحت تر در زیر ناحیه ها و قطب های کشور را با توجه به تقسیم بندی سازمان سنجش آورده ایم:


خب پس تا اینجا فهمدیم که هر رشته ای با توجه به توزیع ان رشته در دانشگاه های استان های مختلف کشور در یکی از مجموعه های استانی، ناحیه ای، قطبی و یا کشوری جای می گیرد. اینکه از کجا بفهمیم هر رشته ای در کدام مجموعه جا گرفته کافیست رجوع کنید به صفحات اول قسمت دوم دفترچه انتخاب رشته کنکور سراسری. چون تعداد رشته های در گروه های آموزشی خیلی زیاد است از آوردن همه رشته ها صرف نظر کردیم ولی فقط با آوردن تصویر چند رشته به شما می گوییم که کجا باید دنبال این اطلاعات بگردید.


حال دیگر زمان آن رسیده است که به این سوال اساسی پاسخ دهیم :


بومی گزینی چگونه و با چه مکانیزمی انجام می شود :


برای اینکه سهمیه دانش آموزان برای مناطق بوم خودشان ( یعنی جاهایی که در آن بومی به حساب می آیند ) را شرح دهیم قبلش باید سهمیه 20 درصد جانبازان و ایثارگران را کم کنیم. یعنی سر و کار ما برای دانش آموزان مناطق سه گانه تنها با 80 درصد ظرفیت دانشگاه ها است.  این 80 درصد باقیمانده طبق توضیحات زیر بین شهرها و استان های مختلف کشور توزیع می شود :


رشته های کشوری :


پذیرش در این استان ها بومی نیست و به نسبت شرکت کنندگان کنکور سراسری ظرفیت بین سهمیه مناطق مختلف تقسیم می شود. یعنی اگر برای رشته مهندسی شیمی دانشگاه امیرکبیر (این رشته گزینش کشوری دارد) 100 نفر ظرفیت طبق دفترچه وجود داشته باشد 20 درصد آن برای سهمیه ایثارگران و جانبازان کنار گذاشته می شود و می ماند 80 نفر ظرفیت. حال اگر فرض کنیم تعداد شرکت کنندگان کنکور در منطقه 1 رشته ریاضی 30 درصد کل شرکت کنندگان کنکور باشد پس 24 نفر از ظرفیت رشته مخصوص دانش آموزان منطقه 1 است و بین آنها تقسیم می شود. برای سایر مناطق نیز با توجه به سهمشان از کل شرکت کنندگان کنکور می توان چنین فرمولی را تعمیم داد.


رشته های قطبی ، ناحیه ای و استانی :


این رشته محل ها پذیرش بومی دارند یعنی پس از کسر 20 درصد برای سهمیه ایثارگران و جانبازان، حدود 20 درصد از ظرفیت باقیمانده به داوطلبان آزاد ( غیر بومی یا همان داوطلبان سایر استان ها ، ناحیه ها یا قطب ها) تعلق می گیرد و باقی سهمیه به دانش آموزان آن بوم (استان، ناحیه و یا قطب ) تعلق می گیرد. نسبت ظرفیت برای هر منطقه در هر بوم نیز به نسبت شرکت کنندگان آن منطقه در کنکور سراسری است.


یعنی مثلا اگر برای رشته مهندسی عمران دانشگاه امیرکبیر (این رشته گزینش ناحیه ای دارد) 100 نفر ظرفیت داشته باشیم 20 نفر آن مخصوص سهمیه جانباز و ایثارگران است. می ماند 80 نفر. از این 80 نفر حدود 20 درصد برای داوطلبان غیر بومی (در اینجا می شود غیر ناحیه ای) است که می شود 16 نفر. ظرفیت باقیمانده 64 نفر است که تعلق می گیرد به داوطلبان آن بوم. نسبت تعلق این 64 نفر به سهمیه های مناطق سه گانه نیز اینگونه است که مثلا اگر مثل مثال بالا داوطلبان منطقه 1 حدود 30 درصد از کل شرکت کنندگان کنکور سراسری را تشکیل بدهند از این 64 نفر حدود 20 نفر ظرفیت تعلق می گیرد به داوطلبان منطقه 1 که حتما در آن ناحیه بومی باشند.


استان بومی هر دانش آموز در داخل کارنامه مشخص شده است.

مشاوره تحصیلی برای انتخاب رشته کنکور

شاید تا به حال به اندازه کافی این جمله را شنیده باشید که انتخاب رشته دانشگاه یک انتخاب سرنوشت ساز است. بله، دقیقا همین طور است اما همین یک جمله می تواند در دانش آموزانی که به اندازه کافی شناخت از خود و شناخت نسبت به این پروسه ندارند، استرس و دلهره ایجاد کند. معمولا پس از شرکت در کنکور سراسری دانش آموزان برای دریافت نتایج روزشماری می کنند و همین انتظار موجب افزایش استرس آنها خواهد شد. در این روزها وظیفه والدین و اطرافیان این است که با دادن اطلاعات لازم به آن شخص و همچنین به کار بردن جملات امید بخش و انرژی دهنده از شدت استرس فرد بکاهند. درس خواندن و مطالعه برای کنکور یک دغدغه طولانی مدت برای دانش آموزان بوده است و شرکت در آزمون، انتظار برای دریافت نتیجه و سپس پشت سر گذاشتن روند انتخاب رشته دانشگاه باعث می شود که در این زمان دانش آموزان به حمایت و دلگرمی خانواده ها بسیار نیاز داشته باشند. نقش خانواده دوستان و اطرافیان در این دوران بسیار مهم است؛ زیرا دانش آموز به میزان زیادی از آنها تاثیر می پذیرد. به همین دلیل ما به عنوان مشاور تحصیلی به خانواده ها توصیه می کنیم که برای برقراری آرامش و وضعیت روحی مناسب برای فرزندان خود حداکثر تلاش خود را بکنند.


متاسفانه دیده شده است که در این دوران برای انتخاب رشته بین خانواده ها و دانش آموزان اختلاف نظرهای زیادی به وجود می آید که بدون شک تاثیرات بسیار منفی بر روی روند تصمیم گیری، اعتماد به نفس و روحیه شخص خواهد گذاشت. از آنجایی که برای انتخاب رشته لازم است مجموعه ای از عوامل مهم مثل رتبه داوطلب، علایق و استعدادهای او، وضعیت اقتصادی خانواده ها، محل زندگی، رتبه بندی دانشگاه ها، آینده شغلی هر رشته و …. را در نظر گرفت، استفاده از راهنمایی های افراد آگاه و با تجربه در این زمینه به شدت توصیه می گردد. افزایش دادن آگاهی و کسب اطلاعات بیشتر، مهم ترین موردی است که می تواند به دانش آموز کمک کند تا انتخاب رشته دانشگاه را به خوبی انجام دهد. نقش پر رنگ مشاور کنکور در این زمینه انکار ناپذیر است، البته برای استفاده از خدمات مشاوره ای لازم است که به اندازه کافی تحقیق شود؛ زیرا در سال های اخیر افراد مختلفی بدون داشتن صلاحیت ها و مجوز های لازم، اقدام به ارائه این خدمات کرده اند و واضح است که هدف اصلی آنها کسب درامد از طریق تبلیغات گسترده در شرایط کنونی می باشد؛ بنابراین مراجعه به یک موسسه مشاوره برای انتخاب رشته دانشگاه نیازمند بررسی و تحقیق کافی خواهد بود.


این مطلب را هم پیشنهاد می کنیم  میزان شانس برای قبولی در کنکور

دانش آموزان عزیز باید بدانند که اهمیت انتخاب رشته به اندازه اهمیت کنکور می باشد. مدت زمان زیادی را با جدیت به درس خواندن برای این آزمون اختصاص دادی و شاید در این مدت از بسیاری از تفریحات و علایقت گذشته باشی؛ زیرا به هدف بزرگتری فکر می کردی. حال وقت آن رسیده است که از طریق انتخاب رشته مناسب بتوانی نتایج این همه زحمت خودت را ببینی. پس اگر برای انتخاب رشته نیاز به راهنمایی و مشاوره داری این کار را انجام بده و به این موضوع دقت کن که با چه کسی مشورت می کنی؛ زیرا قرار نیست که تو نظر و عقیده هر شخصی را سرلوحه انتخاب خودت قرار دهی، بلکه باید بتوانی خودت بهترین تصمیم را بگیری. این انتخاب، راه و مسیر چند سال آینده عمرت را مشخص خواهد کرد. بسیارند دانش آموزانی که با نتایج نه چندان دلخواه خود در آزمون کنکور مواجه شده اند اما توانسته اند با انتخاب رشته درست و اصولی در رشته مورد علاقه خود قبول شوند.


پس از دریافت نتیجه آزمون، تحلیل کردن آن بسیار اهمیت دارد و در این زمان است که اهمیت جمله ” کار را به کاردان سپردن ” مشخص می گردد. یک مشاور تحصیلی خیلی بهتر از مادر و پدر یا دوستانت می تواند نتایج کارنامه آزمون تو را تحلیل کند؛ زیرا دارای تجربه بیشتری در این زمینه است. توصیه می کنیم که برای تحلیل جزیی تر و در نهایت انتخاب رشته دانشگاه از راهنمایی های اشخاصی استفاده کنی که در این زمینه از تبحر، دانش و تجربه لازم برخوردار هستند.

نیاز به مشاوره انتخاب رشته در کدام دانش آموزان وجود دارد؟


کدام دانش آموزان نیاز به مشاوره ی انتخاب رشته دارند و چه نوع مشاوره ای نیاز دارند؟




۱- دانش آموزانی که تصمیم مشخص خود رابرای انتخاب رشته  گرفته اند . برای تثبیت تصمیمشان



۲- دانش آموزانی که یک یا دو اولویت اول خود را می شناسند اما در مورد بقیه رشته ها تردید دارند یا این که به تصمیم نرسیده اند . برای بیرون رفتن از تردید و انتخاب اولویتی که برایشان مناسب تر است .

 

۳- دانش آموزانی که در مورد اولویت رشته ها با اولیا خود اختلاف نظر دارند .

 

۴- دانش آموزانی که خودشان در مورد اولویت رشته ها دچار تردید هستند.



۵- دانش آموزانی که نمی دانند کف قابل قبول خود را در انتخاب رشته در چه حدی تنظیم کنند آیا در صورت نداشتن رتبه ی دلخواه ، سال بعد هم در کنکور شرکت کنند یا این که همین امسال در رشته ای که اولویت پایین تری برای ایشان دارد انتخاب رشته کنند .



۶- دانش آموزانی که علاقه و ترجیح مشخصی ندارند و رشته های مختلف تفاوت چندانی برایشان ندارد.

 

۷- دانش آموزانی که  برخی رشته ها را خوب نمی شناسند و نیاز دارند نسبت به این رشته ها آگاهی پیدا کنند و اطلاعات کسب کنند .



۸- دانش آموزانی که از رشته های خاص ، شبانه ، دانشگاه های خاص ، پردیس ها ی خودگردان ، بورسیه و ...اطلاعات کافی ندارند.



 ۹- دانش آموزانی که در مورد انتخاب رشته در سهمیه ها و مناطق نیاز به کسب اطلاعات دارند  .



۱۰- دانش آموزانی که در موردانتخاب اولویت بین دانشگاه ها ی مختلف یا انتخاب اولویت بین یک رشته در شهر خود یا دانشگاه برتر در شهر دیگر دچار تردید هستند.

 



هر گروه از این دانش آموزان نیازهای متفاوتی از لحاظ مشاوره ی انتخاب رشته دارند .



در مشاوره ی انتخاب رشته کشف نیازها و علایق درست است . 



در مشاوره ی انتخاب رشته ، محور اصلی‌،دانش آموز و خانواده ی اوست .



مشاورانتخاب رشته باید ابتدا به کشف نیازها و خواست ها و علایق واقعی دانش آموز بپردازد و نظرات شخصی خود را تحمیل نکند . نظر یکسان را به همه ی دانش آموزان ارائه ندهد .

  

نکته مشترک و تعیین کننده که ضروری است هم مشاوران و هم دانش آموزان و هم اولیا ایشان توجه کنند این است : وظیفه ی نخست مشاوران این است که علایق و ترجیحات واقعی هر دانش آموز را متناسب با شرایط فردی ، خانوادگی و  تحصیلی او کشف کند .بیشترین تلاش هر مشاور باید صرف شناخت وضعیت واقعی هر دانش آموز شود و از آن جا که بسیاری از دانش آموزان نسبت به شرایط خود آگاهی ضمنی دارند تلاش کند تا با پرسیدن سوال ها مناسب نیازها و علایق دانش آموز را کشف کند . تحمیل نظر مشاور به دانش آموز و خانواده ی او سبب خواهد شد انتخاب رشته ی مناسب انجام نشود. 



فرآیند انتخاب رشته باید با صرف وقت کافی و گفت وگوهای کافی بین دانش آموز و خانواده و کمک گرفتن از نظر مشاوران انجام شود . اطلاعات کافی که توسط سایت کانون از نتایج دانش آموزان کانونی سال های قبل به صورت رایگان در اختیار دانش آموزان قرار می گیرد راه را برای رسیدن به انتخاب رشته ی صحیح هموار می سازد . معیار درستی انتخاب رشته این است : تصمیمی بگیرید که یک سا ل بعد از درستی تصمیم خود مطمئن باشید .